Onderhoud
Reviews
Professioneel 3D uitlijnen en kalibreren rijhulpsystemen
Tegenwoordig worden steeds meer auto’s uitgerust met rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control (ACC), verkeersbordherkenning, voetgangerherkenning en Lane Assist. Na reparaties aan deze systemen is het essentieel om de juiste kalibraties en afstellingen uit te voeren. Hiervoor is nauwkeurige meetapparatuur nodig. Een kleine afstellingsfout kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een radar-module, die tot 700 meter voor het voertuig uitkijkt, per ongeluk op de verkeerde weghelft terecht komt. Het is dus van groot belang om deze systemen zorgvuldig en precies af te stellen.
Een juiste uitlijning is cruciaal voor een correcte ADAS-kalibratie
Een juiste uitlijning is essentieel voor het kalibreren van ADAS-systemen, maar dit is niet altijd eenvoudig. Uitlijnwaarden zoals sporing, camber en caster hebben tolerantie, waardoor er geen vaste “goede” of “foute” waarden zijn. Elke auto heeft unieke uitlijnspecificaties. De rijhoek (Thrust angle) kan bijvoorbeeld theoretisch elke waarde hebben zonder maximale tolerantie. Veel voertuigen hebben een niet-afstelbare achteras, wat dit lastiger maakt. Bij deze voertuigen is de sporing op de achteras vaak niet verstelbaar via een stelbout. Het kalibreren van ADAS-systemen na reparaties vereist precisie, aangezien zelfs kleine afwijkingen invloed kunnen hebben op de werking van de rijhulpsystemen.